فرهنگ و موسیقی, مقالات

۴۵- مرد تنها

جهان پس از جنگ جهاني دوم شاهدشكل گيري نظام دوقطبي (امپرياليسم و سوسياليسم)و در نتيجه  صورت بندي جديد روابط اجتماعي و سياسي ميان كشور ها و ملت ها بود كه بي گمان تاثير خود را بر هنر نيز بر جاي نهاد . جنبش هاي اجتماعي درون اروپا كه عمدتا گرايش به جريانات چپ داشتند از يك سو و مبارزات ضد نژادپرستانه در آمريكا به رهبري لوتر كينگ ، جنگهاي كره و ويتنام و كوبا

همه و همه فضاي اعتراضي  را در جوامع اروپائي و ساير كشورها حاكم كرد و به تبع هنر و موسيقي نيز از اين قاعده مستثني نماند اعتراضي كه بعضا به آنارشيسم نيز نزديك مي شد هنر موسيقي دهه ۶۰ميلادي  در اروپا و امريكا نيز تحت تاثير اين جريان اعتراضي كه اقشار دانشجو و بعضا روشنفكر آن را نمايندگي مي كردند شاهد زايش هاي متنوعي بود شكوفائي موسيقي “راك اندرول” خصوصا پس از ظهور “الويس پريسلي” و موفقيت چشمگير آلبوم «  Jailhouse Rock » (۱۹۵۷)  و نيز موسيقي “ريتم و بلوز” با ظهور “ري چارلز ” در ميانه دهه ۵۰ (م) را مي توان به عنوان شاخصه مهم اين زايش ها دانست . اهميت اين زايش ها وقتي بيشتر مي شود كه بدانيم تا پيش از جنگ ئو حتي در ميانه جنگ موسيقي كلاسيك شاخصه اصلي موسيقي در اروپا به شمار مي آمد و صد البته همانطور كه پس از جنگ اول جنبش هاي گريز از كلاسيسم خود را در “دادائيسم” نشان داد در موسيقي پس از جنگ دوم نيز اين گريز با فضاي اعتراضي كه بدان اشاره شد تركيب شد و سبب ايجاد گونه هاي مختلفي از موسيقي اعتراضي در جهان شد . اين فرايند پر شتاب به ايران نيز سرايت كرد نكته جالب تاثير هنرمندان و روشنفكران ايراني از جريان هاي روشنفكري و هنر اعتراضي در غرب است . ايران را مي توان به جرات متاثر ترين كشور در ميان كشورهاي منطقه از غرب دانست . فارغ از ارزش گزاري بر اين موضوع ، اين تاثر پر رنگ وقتي مشهود تر مي شود كه نگاهي به رواج و اقبال جوانان  موسيقي هاي جاز ، راك ، بلوز و ساير گونه هاي موسيقي هاي نوين قرن بيستم در ايران كنوني انداخته  و ان را با رويكرد جوانان و روشنفكران در  كشور هاي عربي و حتي تركيه مقايسه كرد.

Your child can choose to respond or not. online viagra slovak-republic.org Accepted in 1998 by the FDA, The viagra sales in uk blue pill is not made for kids & women they should stay away from this medicine. The double-bind of problems such as male impotence is that you are viagra india prices able to take these natural male improvement products now contain proven herbs that have been found to affect testosterone levels in the body. Activate Saliva Your body order cialis from india is the best defense against various cavities is saliva.

ريشه يابي علل اين تاثير و تاثر در اين نوشتار نمي گنجد اما ذكر همين مختصر براي بررسي موسيقي “فرهاد مهراد” ضروري به نظر مي رسد . فرهاد در ابتدا در كافه” كوچيني”  بولوار اليزابت (كشاورز كنوني)‌در گروهي به نام “بلك كتز” به همراه “فريدون فروغي ” و تني چند ديگر موسيقي به باز خواني آثار الويس پريسلي ، ري چارلز و ترانه هاي گروه معروف “بيتل” ها را بازخواني مي كرد و موسيقي آينده فرهاد از همين بستر برون مي ايد . آشنائي با اسفنديار منفرد زاده (آهنگساز) و شهريار قنبري( ترانه سرا)‌از يك سو و حمايت بزرگمرد شهير ادبيات نوين ايران “احمد شاملو” از اين گروه سبب شد تا موسيقي منفرد زاده و فرهاد بتواند  جامعه روشنفكري معترض را نمايندگي كند البوم هاي “شبانه” “هفته خاكستري” “آينه ها” و… به ناگاه در ميان روشنفكران جاي خود را باز كرد . فضاي كمي ازادتر از سانسور سينماي آن دوران ، سينماي موج نو ايران را بستري ساخت تا موسيقي فرهاد بتواند با اقشار عام تر مردم نيز ارتباط برقرار كند كه نقطه اوج آن را مي توان موسيقي فيلم “رضا موتوري” و ترانه مرد تنهاي منفرد زاده با صداي فرهاد دانست . اما ويژگي هاي شاخص خوانندگي فرهاد چه بود كه توانست با ارائه موسيقي متفاوت و حتي بياني مستقل از اهنگساز به گونه اي ماندگار تا به امروز كه ده سال از خاموشي اش مي گذرد با نسل هاي مختلف جامعه ارتباط برقرار كند؟ در اين جستار كوتاه به ناچار به گونه اي فشرده مي كوشيم با به اين مهم بپردازيم.

فرهاد يكي از معدود و انگشت شمار خوانندگان موسيقي پاپ ( كه اين انتصاب رايج به فرهاد با توجه به انچه ذكر شد چندان منطقي نيست) است كه داراي بياني مستقل و منحصر به فرد در اجرا است حتي هنگامي كه مرغ سحر را مي خواند! نوع بيان فرهاد به گونه اي پر رنگ ” رسيتاتيو” است ( به اين معني كه هر هجاي كلام را با حداقل نت اجرا مي شود) و بسيار به بيان موكد كلمات استوار است . اين شيوه اگر چه در “آريا” هاي قرن هجدهم موسيقي كلاسيك غرب رايج بوده اما تكسرائي به گونه مدرن ان را مي توان به “اديت پياف” خواننده شهير فرانسوي دهه ۴۰ و ۵۰ ميلادي منتسب كرد كه بعدهت توسط ديگر خوانندگان فرانسوي دنبال شد . تركيب اين شيوه و تاثير از موسيقي ريتم ري چارلز با بيان فوق العاده احساسمند فرهاد او را به جايگاهي منحصر به فرد رسانيد كه همزمان و بعد از او مورد تقليد و پيروي بسياري قرار گرفت .

بيان فرهاد متاثر از زندگي او و زندگي او موسيقي اش و موسيقي اش زندگي اش بودو  صداقت با مخاطب و با خودش در تمام زندگي و موسيقي اش جريان داشت . متاسفانه نگاه هاي متعصب در موسيقي ما و نفي و اثبات تنها و تنها بر اساس نوع و ژانر موسيقي باعث شد كه در اين سالها كمتر به بررسي ابعاد ارزش هاي هنري اين هنرمند بزرگ كشورمان پرداخته شود . وآثار ارزشمند هنرمنداني چون  فرهاد را با چوب موسيقي پاپ رانده اند  در حاليكه ارزش هنري موسيقي ارتباط چنداني به ژانر موسيقي ندارد و اي بسا آثاري سخيف و فاقد ارزش و بيان هنري كه در ژانر موسيقي كلاسيك ايراني و يا غربي ساخته و بسيار شنيده مي شود . اين روز ها ده سال از خاموشي او مي گذرد اما صداي او هنوز در ميان مردم زندگي مي كند مردي تنها كه هرگز نخواست زير سايه سرنيزه ، عاشقانه بخواند… متبرك باد نامش…

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *